En dag står Renate Akler i en boghandel. Da hun vil betale, roder hun som altid efter brillerne i tasken, og netop dér fortæller ekspedienten, at hun er behandlet for alderssyn i Parken. Behandlingen er den bedste gave, hun har givet sig selv, nogensinde.
Det tænker Renate lidt over og vender senere tilbage til boghandlen for at høre mere om oplevelsen.
Renate har også ’gammelmandssyn’, og hun er samtidig generet af både briller og kontaktlinser. De dugger, glemmes eller kradser. Renate kan alligevel ikke se rigtig skarpt med nogen af dem, så hun bestiller en synsundersøgelse hos EuroEyes. For at høre mere om mulighederne og for at blive klogere.
En ærlig snak
”Det er en super undersøgelse. Der er bestemt ikke noget med lige at fyre en remse af. For der er sat god tid af til mig, og vi har en ærlig snak om både for og imod behandling. Jeg kan spørge om hvad som helst – jeg kan stille alle de spørgsmål, jeg har brug for! Det er meget ærligt, og jeg føler mig både set og hørt. Alle mine bekymringer bliver imødekommet, det må jeg sige. Det er professionelt.
Èt er, at jeg gerne vil behandles, men EuroEyes’ optikere og læger foretager jo en faglig vurdering af, om mine øjne er egnet. Cirka 15 procent bliver afvist. Det har jeg respekt for.”
Operationen
”Jeg er virkelig nervøs inden operationen. Men i klinikken er der en fin og afslappet atmosfære, hvor det er helt ok at italesætte, at man faktisk er nervøs. Der bliver taget hånd om én, og man er i gode hænder. Mens jeg venter på, at øjendråberne skal virke bedøvende, går der stille og roligt en læge forbi.
Han taler i telefon og ser meget afslappet ud. Okay, hvis han tager min behandling SÅ roligt, kan jeg også…” Renate ler: ”Det er bare stille og roligt det hele. Både lægen, sygeplejerskerne og de venlige, venlige mennesker i receptionen. Det gør indtryk, det gør det altså. Og næste dag kan jeg se!
Jeg kører selv ind til jer til 1. dagskontrol, og jeg har ikke haft nogen gener.”
Livet er nemmere
”Livet efter en linseudskiftning er meget nemmere! Man får en bedre start på dagen og mere tid om morgenen. Før kunne jeg bruge et kvarter på at få kontaktlinserne i. Jeg havde også problemer med at se varedeklarationerne, når jeg købte ind. Så stod jeg der og tog billeder – og virkede handicappet.” Renate griner højt:
”Jamen, jeg følte mig handicappet! Og det bliver jo ikke bedre med tiden. Intet af det bliver bedre. Det bliver kun værre! Så jeg synes, pengene er givet god ud.
Det har stor betydning, det I laver. Der er ro og styr på tingene hos EuroEyes, og man bliver mødt med omsorg. Jeg anbefaler jer allerede til andre med synsudfordringer, og en af mine veninder overvejer det også nu. Jeg er virkelig glad. Jeg har fået et nyt vindue til min sjæl. Sådan føles det.”